Vestea că fiul membrului fondator al grupării Hamas era de fapt agent dublu, el furnizând informaţii şi Israelului, a căzut ca un trăsnet în Ramallah. Între timp, Mosab Hassan Yousef a făcut mărturisiri complete în cartea autobiografică „Fiul Hamasului" care a apărut în martie 2010 în Statele Unite şi a fost deja tradusă în mai multe limbi.

Volumul a apărut de curând şi în româneşte la Editura Pandora M şi reprezintă un tulburător manifest împotriva războiului dintre palestinieni şi israelieni, care pare să nu se mai sfârşească. Cartea a apărut pe fondul unui alt scandal mediatic, în care fiica unui agent Mossad cu grad înalt a refuzat să facă armată declarându-se pacifistă, lucru care i-a adus o condamnare la închisoare în Israel. Din ce în ce mai mulţi tineri arabi şi evrei refuză să mai lupte, declarând că acest război nu este al lor şi că nu îi reprezintă.

Prinţul-cârtiţă
Mosab Hassan Yousef s-a născut în 1978, în Ramallah. Tatăl său, şeicul Hassan Yousef, a fost chiar unul dintre întemeietorii şi liderii Hamasului şi a petrecut mulţi ani în inchisorile israeliene. Mosab a crescut cu dorinţa de a deveni la rândul lui un luptător Hamas. Treptat însă, a încept să aibă dubii asupra legitimităţii folosirii copiilor şi tinerilor în atacuri teroriste de tip kamikaze. În 1997 a început să furnizeze informaţii taberei adverse pentru a preîntâmpina moartea multor oameni.

A fost „cârtiţa" Israelului în rândurile Hamas timp de 10 ani. Shin Bet, serviciul israelian de securitate internă, a declarat că Yousef a fost cea mai importantă sursă de spionaj pe care a avut-o infiltrată în grupul liderilor Hamas. Gestul său a fost cu atât mai impresionant cu cât nu a vrut să primească nici un ban pentru activitatea sa de spion israelian, el declarând că motivaţiile lui au fost strict ideologice şi religioase pentru că, între timp, el s-a convertit la creştinism. A activat sub numele de cod „Prinţul verde", „verde" - de la culoarea steagului islamist, iar „prinţ" pentru că era fiul fondatorului Hamas.

Serviciile acordate de Mosab Hassan Yousef taberei israeliene au contribuit la demascarea câtorva celule secrete teroriste, la arestarea unor lideri palestinieni precum Ibrahim Hamid, comandatul Hamasului din Cis¬iordania, şi Marwan Barghouti, şi la prevenirea a zeci de atentate, printre care şi tentativa de asasinare a lui Shimon Peres din 2001, pe atunci prim-ministru, astăzi preşedintele Israelului.

Renegat de familie
Din 2007, el a cerut azil în politic în Statele Unite. Pe 30 iunie, Yousef este convocat de DHS (The U.S. Department of Homeland Security) la o audiere în urma căreia se va decide dacă va mai putea rămâne în SUA sau dacă va fi deportat. Oficialii Statelor Unite consideră că a acorda azil politic acestui fost membru Hamas constituie un risc prea mare. Trimiterea lui acasă ar echivala însă cu o condamnare la moarte.

Deşi el este renegat de ai săi, Yousef a dedicat cartea sa autobiografică „iubitului meu tată şi familiei mele rănite, victimelor războiului israeliano-palestian şi fiecărei fiinţe umane pe care Domnul meu a salvat-o". El îşi începe mărturisirile cerându-şi iertare părinţilor săi pentru „ruşinea" pe care le-a provocat-o. „Familia mea, sunt foarte mândru de voi, numai Dumnezeu poate să înţeleagă ceea ce înduraţi.

Îmi dau seama că faptele mele au pricinuit încă o rană adâncă ce s-ar putea să nu se vindece în această viaţă şi că poate va trebui să trăiţi veşnic cu ruşinea a ceea ce am făcut. Aş fi putut să fiu un erou şi să fac ca poporul meu să fie mândru de mine. Ştiu ce fel de erou caută el: un luptător care îşi consacră viaţa şi familia cauzei unei naţiuni. Chiar dacă aş fi fost ucis, el mi-ar fi spus povestea multor generaţii ce vor să vină şi ar fi fost veşnic mândru de mine dar, în realitate, n-aş prea fi fost erou.

În loc de asta, în ochii poporului meu am ajuns să fiu un trădător. Cu toate că odinioară am fost pentru voi un prilej de mândrie, acum vă aduc numai ruşine. Cu toate că odinioară am fost prinţ, acum sunt străin într-o ţară străină, care se luptă cu singurătatea şi întunericul. Ştiu că mă vedeţi ca fiind un trădător; vă rog să înţelegeţi că nu pe voi am ales să vă trădez, ci noţiunea voastră despre ce înseamnă să fii erou. Atunci când naţiunile din Orientul Mijlociu - evrei şi arabi deopotrivă - vor începe să înţeleagă o parte din ceea ce înţeleg eu, numai atunci va fi pace. Iar dacă Domnul meu a fost renegat pentru faptul că a salvat lumea de pedeapsa iadului, nu mă deranjează să fiu un renegat!"

Sursa: Romania Libera