Am decis ca dupa articolul cu vizita mea la Targu-Jiu, anul trecut in mai cu scopul de a vizita “Masa Tacerii”, “Poarta Sarutului” si “Coloana Infinitului”, operele unice si exceptionale ale artistului de geniu Constantin Brancusi; sa prezint pelerinajul realizat in mai 2010 la manastirea Prislop, locul unde a slujit ca ieromonah, parintele Arsenie Boca. Voi insera in articol pozele realizate de mine cu acea ocazie deosebita.

Arsenie Boca, dupa numele de mirean Zian Boca, a fost un ieromonah, teolog si artist român.

S-a nascut la 29 septembrie 1910 la Vata de Sus, în judetul Hunedoara.

“Subsemnatul m-am nascut în 1910, septembrie 29, în Vata de Sus, jud. Hunedoara. Scoala primara si liceul în oraselul Brad, acelasi judet. De pe atunci mi se remarca o anumita înclinatie spre singuratate si spre probleme de religie, chiar peste puterile mele de atunci. Asa spre pilda am o carte a lui Immanuel Kant: „Religia în limitele ratiunii” iscalita: „Boca Zian cl. IV. lic.”

La intrarea în cursul superior de liceu am ramas orfan de tata, care era cizmar de meserie si foarte bun pedagog cu fiul sau. Stiu pâna astazi ca m-a batut odata pentru ca sa nu mai pierd timpul – ceea ce i-am fagaduit cu lacrimi si n-am uitat pâna acum, si de multe ori mi-a folosit în viata.

În cursul liceului mi-au placut foarte mult: matematicile, fizica, religia, desenul si muzica. Terminând liceul si luând bacalaureatul la prima prezentare, înclinam spre stiintele pozitive, dar daca aveam avere sau garantau tutorii pentru mine intram la aviatie la Cotroceni – ceea ce n-a fost, împiedicându-ma saracia. Drept aceea a biruit înclinatia contemplativa, sau speculativa si în 1929 m-am înscris la Academia Teologica din Sibiu.”

24052009114

Sotia si fetita pe drumul spre Prislop

Dupa ce in urma cu o saptamana, pe 20 mai vizitam ansamblul arhitectural brancusian, pe 28 mai am fost in pelerinaj la manastirea Prislop, am oprit pe un camp din apropiere si am cules maci, asa cum se vede si in poza de mai sus.

24052009123

Pictura veche din exteriorul bisericii, exact la intrare

Odata ajunsi la manastire am relizat cateva poze din exterior, precum si din interior, mi-au atras atentia icoana din stanga de la intrare de un purpuriu asemanator macilor culesi cu putin timp in urma, precum si piatra ciudata din dreapta cu inscrisuri ciudate.

24052009124

Aceasi pictura de aproape

Cu toate ca exista semnul care avertiza ca este interzis sa faci poze in interiorul biserici, nu m-am putut abtine si am realizat poze la intrare.

24052009116

Splendida Icoana a Maicii Domnului

24052009115

Si ciudata piatra din dreapta la intrarea in biserica

Am mers apoi putin mai sus de biserica, pe un drum prin padure unde am aflat cimitirul si crucile maicutelor ce s-au invrednicit in nemurire la manastirea Prislop, iar in cele din urma am ajuns la Crucea lui Arsenie Boca, unde am ramas impresionat de florile care erau jur-imprejurul crucii. Am ingenuncheat la crucea parintelui, unde am pastrat un moment de reculegere in memoria sa si o scurta rugaciune catre Dumnezeu.

24052009119

Crucea maicutei Trifilia

La crucea maicutei Trifilia, am ales in mod special acest nume (care aminteste de un nume cu o vechime considerabila in zona Daciei preistorice – stiu asta din monumentala lucrare a lui Densusianu – unde este prezentata vechimea si istoria numelui Trifilios) ca o legatura in vesnicie cu numele meu de familie, Trif. Aici, conform traditiei, am depus un buchet de flori in amintirea maicutei ce poarta numele meu.

24052009120

Sotia si fetita care se roaga la Crucea lui Arsenie Boca

La crucea parintelui Arsenie Boca ne-am rugat in tacere, dupa care am fost in padure la chilia sapata in stanca a lui Ioan de la Prislop, acolo insa nu am facut poze.

24052009121

Crucea lui Arsenie Boca Ieromonahul

Mormântul parintelui Arsenie de la manastirea Prislop constituie azi unul din importantele locuri de pelerinaj din tara, unii considerându-l sfânt.