Recent Posts

vineri, 15 iunie 2012

Sergiu Gabureac – File de jurnal parizian paranormal (IX)

5 zile şi 4 jumătăţi de noapte = IX

File de jurnal parizian paranormal (IX)

Sergiu-Marian D. Găbureac

gsm_as@yahoo.com

clip_image002Parisul turistic

Nu am întâlnit, până acum, vreun alt oraş mai bine semnalizat. Orientarea e atât de bine realizată, încât e imposibil să te rătăceşti. Fie că eşti în Montparnase, fie că eşti în Montmartre sau alt cartier al Parisului. Reţeaua metroului e ca o sită, încât deplasarea pare cel mai simplu lucru. Pe un kilometru pătrat ai, la dispoziţie, cel puţin cinci-şase staţii. Transferul de la o linie la alta te poate face, însă, să baţi kilometri buni. Pe sub Paris. Eşti, însă, recompensat, ascultând tot felul de rapsozi. Foarte buni. Am ascultat miniconcertul unui cor bărbătesc ucrainian. Suna celest. Pentru staţiile centrale, autorizaţia, pe diverse genuri muzicale, înseamnă examene grele. Dar care staţie nu e centrală ? La Paris. Un viorist român, da, român, cânta muzică clasică la staţia Champs Elysée. Verificaţi, s’ il vous plait !

Tot prin tuneluri îţi poţi clăti privirea cu mii de reclame. Multe, adevărate realizări artistice.

E păcat, însă, să mergi cu metroul sau autobuzul ! La Paris. Doar dacă ai obiective de văzut, undeva, la periferie sau în afara lui. În zona centrală, pe o rază de cinci-şapte kilometri, ai peste 90% dintre obiectivele turistice, pe care ar vrea să le vadă orice planetar. Am spus, fără o bună documentare, picioare zdravene şi un bun simţ de orientare, în timp şi spaţiu, poţi avea uşoare probleme. Repet. Îţi stau la dispoziţie zeci de mijloace de transport, care fac turul oraşului în tot felul de variante. Iar filialele bibliotecii publice parieziene îţi oferă toate informaţiile necesare, inclusiv turistice. Mii de informaţii, pliante, hărţi, reclame, oferte ... îţi stau la dispoziţie. Gratis ! Ai vreo problemă, întreabă ! Nu pe cei care sunt cu harta în mână. Îţi vor veni imediat două-trei răspunsuri, însoţite de zâmbete înţelegătoare. Din păcate, parizienii vorbesc foarte repede, mestecând şi scurtând cuvintele. Gramatica pentru mulţi e o mare necunoscută. La fel ca şi multilateralele noastre vedete naţionale, care se dau, nonstop, în spectacol pe canalele din Micul Paris !

clip_image004Obişnuit cu dicţia actorilor francezi sau a celor de la TV 5 înţelegeam, mai mult din gesturi, ce vroiau să spună. Lăsam soţia să discute cu ei. Între timp, vedeam, deja, indicatorul, săgeata, panoul ...

Paranormalul ?! Deşi fac atâtea scurtături faţă de DEX-ul lor, nu sunt deloc grăbiţi. Nicăieri. Nici în magazine, nici la restaurant, bodegă, bistrou şi, mai ales, pe stradă ! Au o plăcere vizibilă de a comunica. Cu oricine, oricând !

Parizienilor nu le plouă tot timpul, ca-n Micul Paris. Deşi am auzit că, la Paris, burniţează mult mai des ! Ori te grăbeşti, ori nu, vorba înţeleptului nea Gelu din Iancului, tot la Bellu ori Străuleşti ajungi ! După caz. Nu e cinism. Pragmatism.

clip_image006Plimbarea pe Sena, nu are, nici pe departe, farmecul celei de pe Dunăre, la Budapesta. Igen !? Din cauza malurilor înalte, pe alocuri, Însă reţeaua fluvială superdezvoltată te atrage cu oferta diversificată. După aceea, tragi singur concluzia ! Nema gulaş, nema Tokay !

E clar ! Farmecul Marelui Paris e dat de vastele grădini cu arbori seculari, bulevardele cu adevărat bulevarde şi vastele pieţe mobilate cu splendide fântâni cu poveşti fermecătoare. Iluminatul rareori la înaltă înălţime, mai mult la nivel mediu. Cu lămpi de epocă şi stâlpi cu o personalităţi distincte. În funcţie de cartier, de stradă, de clădirile din jur ...

clip_image008Stâlpii, banalii stâlpi cenuşii din Micul Paris, la ei sunt verzi. Nici nu-i prea vezi, ascunzându-se pe după copaci. Care cresc liber pe străzi. Fără a fi hăcuiţi în fiecare primăvară. Se vede că au specialişti în conducerea arboretului. Au specialişti şi în plasarea toaletelor publice conectate direct la canalizarea oraşului. Clădirile, extrem de variate arhitectural, par a fi văruite ieri. Nici o clădire nouă, fără stridenţe. Un variat mobilier stradal, la care se adaugă bistrouri, berării, braserii, restaurante cu mii de mesuţe aşezate direct pe trotuar fără să deranjeze trecerea pietonilor. Cochet, cochet !

Parizieni, ce vreţi ?

Parisul în 5 zile şi 4 jumătăţi de noapte

BUCUREŞTI - PARIS - BUCUREŞTI de joi până luni.

Ziua I. Ora 7. Bucureşti. IanculuiOtopeni – formalităţi, decolarea la 9,25 → Aeroport Charles de Gaulle ora 11,35 → bilete se ia RER-ul linia B - schimbare la staţia St MichelLa Tour Eiffel pe jos 10-15’ - Hotel (ora 14,00). Ora 15. Hotel pe jos → Şcoala Militară (1751) → Domul Invalizilor (1671-78, Louis XIV; cavou Napolen, Muzeul armelor) → Bd. Invalizilor Bd. Montparnase Parcul Montsouris → Galeriile La Fayette (I) → Turnul Montparnasse (56 de etaje pe 210 m) → Atelierul de Arte FrumoasePalatul şi Grădina Luxembourg (1570; muzeul închis; sculpturi, Fântâna Medici, Lacul Octogonal, raţe, flori) → Cartierul LatinPanteonul (dedicat Sf. Geneviève în 1744 de Louis XV, bolnav de gută; fronton, vitralii, în centru pendulul lui Foucault; după Revoluţie dedicat marilor oameni: Voltaire, Hugo, Zola, Dumas père, Braille, Marie Curie...) → Saint Etienne (biserică superbă) → Musée de Cluny (foste terme galo-romane; muzeul naţional de artă feudală, tablouri, tapiserii (Doamna cu Licornul), sculpturi; grădina ...) → Sorbona (1253, R. Sorbon, preotul lui Louis IX; aici a studiat Dante) → Saint Suplice (sec. XVII, fresce de Delacroix, turle) → Pont de MontebelloIle de la Cité: Notre DameSaint Gervaise (1601; concerte la marea orgă) → Tour Saint Jacques (52 m)→ Primăria (a ars în 1871, reconstruită; în faţă era spânzurătoarea - instituţie civilizatoare vreo cinci secole) → Conciérgerie (închisoare până în 1914; aici a fost închisă Marie-Antoinette; muzeul Revoluţiei) → Piaţa Delfinului (1607; pentaque – joc naţional cu bile) → Palais Royal (1629, azi Administraţia de Stat) → Pont Neuf (1607, cel mai vechi; 275 m) → cheiul Senei (lumini şi umbre, jocurile străzii) → Hotel (ora 1).

A doua zi. Ora 8. Metrou La Motte Picquet → Staţia Kleber - Arcul de Triumf (dedicat victoriilor lui Napoleon; 50 m Î şi 40 m L) de aici pe jos → Champs Elysées (magazine, magazine) → Palatul Elysée (preşedinţia) → Grand Palais (galeriile naţionale) → Petit Palais (colecţii de artă din antichitate la 1900)→ Podul Alexandre III (o vedere superbă spre Domul Invalizilor) → Plaçe de la Concorde (8 ha, obeliscul egiptean - 23 m, 230 t; fântânile) → Grădina Tuilleries (sec. XVII; Louis XIV; 28 ha; sculpturi de A. Maillol&Co) → Arcul CarousselLouvre (1190, fortăreaţă; din 1700 se ridică palatul, Napoleon îl transformă în muzeu – intrare prin controversata Piramidă: Codul lui Hamurabbi, plagiat cu sârg de Napoleon, apoi de toată planeta, Ramses II, Scribul, Venus din Millo, Mona Lisa, Diana, Dantelăreasa, Augustus, Bonaparte + alte 35.000 de piese de pe Terra, din antichitate până la 1848) → La Defense (construcţii gigantice moderne, viitorul centrul comercial şiu admnistrativ - Marele Arc (110 m înălţime) pe axa Arcul de Triumf - Louvre – Biblioteca Naţională → La Motte-Picquet (ora 16). Ora 17. La Motte-Picquet metrou → Abbaisses (cea mai adâncă staţie din Paris, luaţi liftul pentru a ieşi la suprafaţă, apoi urcaţi scările monumentale; există şi funicular) → Sacre Coeur (stil romano-bizantin; mozaicul cu Iisus Hristos; terasa, panorama oraşului; 9-18) → Montmartre (cartierul marilor artişti: Plaçe Pigalle, magazine speciale, Moulin Rouge (1889, Toulouse-Lautrec; cabaretul number one al Terrei: French Cancan, 60 de fete - o mie de costume; locuri la mese, cină rafinată, diverse meniuri de la 150 la 180 de euro, dar şi 80 fără) – străduţe, oferte comerciale de nerefuzat, scene imprevizibile → Opera Naţională (Garnier - capodoperă de sec. XIX) → MadeleineOlympia (altă scenă celebră unde au jucat şi cântat mari artişti) → cheiul Senei spre Turnul EiffelPodul Alexandre III (cel mai frumos pod) → Hotel (ora 2).

A treia zi. Ora 7. La Motte-Picquet metrou – BercyMinisterul FinanţelorBiblioteca Naţională (arhitectură modernă impresionantă; sunt stocate miliarde de informaţii, scrieri din toate domeniile cunoaşterii păstrate pe diverse tipuri de suport) → Gara Austerlitz → cheiul SeneiMusée d’Orsay (1900, iniţial gară; din 1977 muzeu de artă modernă 1848-1914: Van Gogh, Manet, Monet, Renoir, Gauguin, Matisse, Toulouse-Lautrec, Millet, Klimt, Delacroix; Rodin) → Le Pont Neuf Jardin de TuilleriesSainte Chapelle (în interiorul Palatului de Justiţie; la 1246 de Louis IX; cea mai frumoasă biserică pariziană; vitralii; aici erau relicvele lui Iisus înainte de fi mutate) → Notre Dame de Paris (1163-1334; capodoperă gotică; inima Franţei, vitralii, fragmente din cruce şi coroana de spini a lui Iisus; panorama oraşului din turn) → Pont de MontebelloPalais Bourbon (MAE, MAN) → Hotel (ora 14) Ora 15. La Motte Picquet metrou → Plaçe de la Concorde pe jos → vestitul MaximMadeleine (1764; biserică superbă tip templu grecesc cu 52 de coloane; uşile cu cele 12 porunci) → Centrul Pompidou (1969; arhitectură şocantă; muzeu de artă modernă şi contemporană cu cca 60.000 de piese, multe excentrităţi: aici este expusă celebra ie românească a lui Matisse; bibliotecă publică, cinematograf, centru cultural ...) → Muzeul Brâncuşi (atenţie, poţi trece pe lângă el fără să-l vezi) → HaleleSt Eustache (1532-1637, stil gotic, imită Notre-Dame, orga – 7000 de tuburi) → BursaBd. Haussman (magazine, inclusiv filatelice, mari magazine: La Fayette II, Le printemps) → cheiul SeneiPalais de ChaillotTrocadero (palatul, esplanada spre Turnul Eiffel; fântâna, jocuri de lumini ) → se trece Sena pe Pont d’ IenaLa Tour Eiffel (1889; 300 m+20 m antena; 10.000 t; scări, lift - panoramă)→ Champs du MarteHotel (ora 1).

A patra zi. Ora 9. Paris (RER) → Gara Versailles (10-15’ pe jos) → Palatul Versailles (Louis XIV începe modernizarea în 1661; curte regală din 1682 până la 6 octombrie 1789; apartamentele regale, marea galerie, grădini, fântâni ...) → Oraşul Versailles (1 h pe jos)→ Domeniul Marie-Antoinette (oferit de Louis XVI în 1774)→ Trianonul Mic (ridicat între 1763 şi 1768 pentru Louis XIV) → Trianonul Mare (1687-1688; rafinament şi fantezie; sala unde s-a semnat tratatul din 1919) - trenuleţ) → Palatul Versailles (10-15’ pe jos) → Gara Versailles (RER) → Paris (ora 16). Ora 17. La Motte Picquet Plaçe de la Concorde pe jos → MadeleineGrădina Botanică (1626)→ cheiul Senei (muzeul de scultură în aer liber) → Bd. Saint GermainCartierul Latin (cină; spectacolul străzii) → cheiul Senei Podul Alexandre III Hotel (ora 1).

A cincea zi. Ora 7. La Motte Picquet metrou → Plaçe de la Concorde Orangeria în dreapta intrării în Grădina Tuilleries (uriaşul ansamblu al Nimfelor lui Monet + alte 144 de pânze semnate de Renoir, Modigliani, Fragonard, Cézanne, Matisse, Derain, Picasso... din colecţia Walter-Guillaume) → Cheiul Tournelle (buchinişti; ilustrate vechi)→ Podul ConcordieiAdunarea Naţională - Camera DeputaţilorQuai d’Orsay (gara fluvială) → Podul Alexandre III (privire spre Domul Invalizilor ş.a.) → Biserica AmericanăLa Tour Eiffel (ultimele cumpărături)→ Hotel. Ora 13. Bagaje. La Motte Picquet, metrou cu schimbare la Cluny-La SorbonneRER-ul linia BAeroport CDG. Pentru a evita orice supriză, chiar dacă aveţi trecut pe bilet terminalul, întrebaţi, la primul ghişeu de Informaţii, de unde pleacă avionul.

clip_image010Mi s-a părut că, de aici, începe Micul Paris !

16,20 decolarea → 20,10 sosire Otopeni.

N.B. 1. E bine să ai: card ICOM. Scuteşte statul la cozi şi nici accesul gratuit, cam la toate muzeele, nu e de neglijat; card Orange sau carnet cu 10 călătorii metrou / autobuz / RER + 2 bilete RER speciale (aeroport-Paris şi retur); medicamente de uz general şi pentru efort fizic. Şi multă, multă bună dispoziţie !

N.B. 2. Ai fost la Paris ! Nu arunca planul oraşului, pe care l-ai folosit în acele zile. Cercetându-l, din când în când, vei trăi emoţii nebănuite. El păstrează toate temerile, emoţiile şi bucuriile tale. Fiecare îndoitură, fiecare pată te duce instantaneu în acel loc déja vu.

Data viitoare vei lua unul nou ! Mai sunt atâtea şi atâtea de văzut. Şi revăzut ! Á bientôt !

PARIS (romanii bat pe parisi în 52 I.H.; anul 450 - hunii, 476 - francii).

MICUL PARIS (1459 - Vlad Ţepeş). De aici începe totul.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More