Fără îndoială avea acel nepreţuit har al omului de geniu, care-n desişul multitudinii contrariilor izbutea să găsească o punte de legătură care să unească într-un tot unitar totalitatea acelor noţiuni şi concepte ce se aflau într-o vizibilă contradicţie. Între timp, apăruse şi Stelian cu braţele pline de vreascuri, numai bune pentru foc. Am dat să mă ridic de la masă cu gândul de-al ajuta, dar el deja-mi făcuse semn să nu mă deranjez.

- Nu-i nevoie Raul, mă descurc încă destul de bine, şi-apoi nu uita că tu eşti oaspetele meu. Vreau să te simţi cât mai comod cu putinţă, chiar dacă condiţiile nu sunt prea prielnice.

- Tocmai am terminat masa, vă mulţumesc pentru amabilitate, acum cu permisiunea dvs. doresc să reluăm firul discuţiilor noastre.

- Desigur, cu atât mai mult că-mi face o deosebită plăcere să stau de vorbă cu tineri ca dumneata. Dealtfel, nu ştiu dacă ţi-a spus părintele Nicodim, dar de la o vreme tot mai mulţi tineri vin la mine cu scopul de-a purta discuţii libere despre câte-n lună şi în stele, mă refer desigur la discuţiile cu caracter filosofic sau religios, cum vrei să le spui.

Asta în afară de cei care vin la mine cu pretenţia de-ai învăţa să devină înţelepţi, de aceştia ţi-am mai vorbit. Află că aceşti zurbagii pleacă dezamăgiţi, fără să înţeleagă ce le spun eu cu privire la înţelepciune.

Tinerii, care la fel ca dumneata, vin pentru ca să discutăm împreună problemele metafizice care le frământă cugetele, precum şi cei pe care-i văd interesaţi de problemele esenţiale ale umanităţii, pe toţi aceştia îi primesc cu dragă inimă. Ei au înţeles că înţelepciunea nu se învaţă ci se dobândeşte prin proprie stăruinţă. Îţi înţeleg tot zbuciumul lăuntric, pricinuit în bună parte de moartea mamei şi părăsirea iubitei, am trecut şi eu prin suferinţe asemănătoare. Ştiu de asemenea, că eşti în căutarea unor răspunsuri clare cu privire la om, Dumnezeu şi lume; ştiu că eşti curios să afli dezlegarea marii enigme a liberului arbitru, că eşti frământat de gânduri privitoare la hazard şi necesitate, fatalitate şi destin, viaţă şi moarte, precum şi altele asemenea. Mă bucur nespus că aceste temeri metafizice şi-au găsit loc în sufletul tău.

Robert TRIF - Roman - " Jurnalul unui Supraom "